Mobil device management-platform til global salgsorganisation

Du er her

Dette er et resume Dette er et resume Dette er et resume Dette er et resume Dette er et resume

refimage: 
Indhold: 

Mobil device management-platform til global salgsorganisation

Til understøttelse af den globale salgsorganisation ønskede Novo Nordisk at implementere en centraliseret Siebel CRM-løsning til mobile enheder som smartphones og PDA’er til salgsteams verden rundt. For centralt at kunne styre en forskelligartet population af mobile enheder fra en central mobil device management-løsning, valgte Novo Nordisk Afaria fra Sybase.

På jagt efter en global mobility-løsning

Den globale implementering af Siebel-CRM-løsningen til mere end 2.000 mobile devices i mere end 25 lande var særligt udfordrende i kraft af kombinationen af forskelligartede mobil data-standarder samt policies og forskellig kultur og brugerbehov fra land til land. For at kunne realisere virksomhedens plan for sine globale mobility-løsninger, formulerede Novo Nordisk en lang række krav og påbegyndte søgningen efter en teknologi, der kunne opfylde de høje krav og sikre fleksibilitet og skalerbarhed fremover.

Et af kravene til teknologien var at finde en løsning, der kunne gøre det muligt for Novo Nordisk at håndtere PDA’er, smartphones og andre mobiltelefoner fra en central mobil device management-platform. Information på de mobile enheder er forretningskritisk og yderst følsomt, og derfor er høj sikkerhed og kontrol afgørende. Novo Nordisk så samtidig yderligere fordele i at udrulle en central device management-løsning ved den ensretning, det ville medføre i forhold til den mobile population. Novo Nordisks ønske om at udrulle en applikation eller softwareopdatering til sine brugere kunne realiseres med en central løsning på én gang og med et minimum af support, og lidt eller ingen krav til brugerinteraktion. 

Høje forventninger og tekniske krav opfyldt med Afaria

Novo Nordisk testede forskellige mobile management-løsninger, men fandt ikke selv nogen der kunne opfylde de høje krav til tekniske features og performance. I den fortsatte søgen efter den helt rigtige løsning, inddrog Novo Nordisk mobility-specialisterne Conscia Mobility Architects samt Afaria fra Sybase. Det blev hurtigt klart i forbindelse med test af Afaria, at det var den eneste løsning, der kunne leve op til Novo Nordisks høje krav. Afaria var især førende inden for over-the-air udrulning, nem installation, hurtig implementering og central management. Det var også det redskab, der i højeste grad opfyldte krav til performance, hvilket vil sige, at det ikke forbrugte unødvendigt meget batteri og båndbredde. Så Afaria var på alle parametre det oplagte valg for Novo Nordisk. ”Afaria var den eneste løsning, der kunne imødekomme alle vores teknik og performance-krav globalt. Det er simpelthen enkelt at installere, udrulle og opgradere,” udtaler Ulrik Moes, Senior Project Manager hos Novo Nordisk.

Da Novo Nordisk endelig valgte Afaria, konfigurerede Sybase og Conscia Mobility Architects sammen med Novo Nordisk den globale mobile device management-løsning. En række features blev introduceret som resultat af dette, bl.a. til forbedring af performance og forenkling af implementering og brug. Ved hjælp af Afaria kan Novo Nordisks Intern IT-afdeling nu hurtigt udrulle applikationer til mobile enheder – og det med et minimum af brugerinteraktion. En ny bruger skal blot svare ”Ja” til Novo Nordisks konfigurationsproces, og derefter sker installationen helt af sig selv.
Derudover ser Novo Nordisk væsentlige fordele ved Afarias multi-tenant feature. Den gør det muligt for det enkelte land, eller den enkelte region, at yde egen lokal support. Det er et krav, da hvert marked har sine egne data-forbindelser, politikker og særlige behov, eksempelvis Indien: Her arbejder Novo Nordisks personale i felten kun med mobile enheder, dvs. ingen laptops eller PC’er, og de måles ud fra antallet af lægebesøg, der foretages dagligt. Disse besøg kan nu registreres via en særlig mobil applikation. Mobildækningen i Indien kan være mangelfuld og uforudsigelig. Som svar herpå benyttede Novo Nordisk og Conscia Mobility Architects Afarias checkpoint restart feature til at sikre, at data leveres uanset den meget svingende netværkskvalitet.

Et succesfuldt realiseret projekt
Novo Nordisk oplever stor succes med sin Afaria-implementering og Afaria gør det lettere at håndtere en talrig, forskelligartet population af mobile enheder. ”For os, er mobile device management-løsningen som at have adgang til el eller vand – det skal bare være der! Og den er nu en integreret del af vores IT infrastruktur,” siger Ulrik Moes. Fra projektledelsen udtrykker man videre stor tilfredshed med samarbejdet med Sybase og Conscia Mobility Architects. ”De har stor viden om mobility og Afaria-produkterne. Deres evne til at planlægge, designe og supportere løsningen har været afgørende for vores succes. Kort sagt, så har de været i stand til at sikre realiseringen af projektet,” konkluderer Moes.

Ud over de tekniske og performance-relaterede fordele har Novo Nordisks implementering af Afaria sikret, at salgsledelsen nu har større indsigt i de globale salgsaktiviteter og resultater. Salgscheferne kan nu indsamle data ’real time’, reagere på tallene og hurtigt justere strategien ud fra den indsamlede data. Novo Nordisks salgsstyrke i felten er begejstrede for at bruge de effektive mobile enheder som primært arbejdsredskab. Det betyder nemlig, at de kan arbejde hvorfra de vil, hvornår de vil og registrerer resultater med det samme.

Oprindeligt udgivet 19.06.2011